Kundtjänst i retrospektiv

Date

Det hade verkligen gått bra, får man konstatera. Elin hade just avslutat sin första arbetsdag inom kundtjänst. Eller ja, den första riktiga arbetsdagen någonsin – kan man ju faktiskt säga. Hon hade förvisso arbetat i kassan på Lidl under gymnasiet men detta var i alla fall det första ”riktiga” jobbet.

Att hon skulle hamna inom just kundtjänst var inget hon hade trott. Nej, det var verkligen så långt ifrån vad hon hade gissat som möjligt. När hon sökte till jobbet inom kundtjänst funderade hon länge och noga över de erfarenheter hon hade av kunder tidigare – om ens några.

Hon hade stått i kiosken på fotbollens dag ganska många gånger. Då fanns förvisso andra, vuxna, med samtidigt men hon hade haft mycket kundkontakt där och då. Kan man kalla det kundtjänst? Något sånär kanske. Det Elin mindes från detta var att hon kunde bli väldigt irriterad på kunderna. Både på de vuxna och på barnen som försökte få så mycket godis som möjligt för så lite pengar det bara gick. Det var uttröttande och knappast någon bra erfarenhet inför kundtjänst-jobbet.

Nåväl, nu hade det gått några år efter att hon stått i kiosken och det var dags att se till nya förutsättningar. Elin var för sjutton vuxen och vad hon tyckte om att göra när hon var 15 var knappast något som skulle vara signifikativt för henne idag. Nej, hon hade gått vidare och det hade hon verkligen gjort med råge. Nu hade hon gjort sin första dag på kundtjänst och det kändes alldeles utmärkt, tack så mycket!

När hon vandrade upp på parkeringen bort till sin mammas blå Saab så funderade hon. Vad var det egentligen som gjort dagen på kundtjänsten så bra?

Det första hon kunde komma att tänka på var att det kändes fint att bli behandlad som en vuxen. Det hände knappt hemma och erfarenheten tidigare var bara gymnasiemiljö. Det var fint att kundtjänsten var full av folk i olika stadier av vuxenlivet. Olika kön, åldrar, intressen och erfarenheter, tyckte Elin sig ana. Men något som förenade dem alla till syvende och sist: Alla verkade väldigt trevliga på kundtjänst. Det var verkligen något hon bar med sig som positivt!

Mer
Bloggar